WordCamp Nederland 2016: verkopen met WordPress

WordCamp Nederland dag 3 staat in het teken van verkopen met WordPress. Keynotes gaan over Recurring Payments in WordPress en WooCommerce plus het doen van zoekmachine-optimalisatie voor webshops. 

Lees ook: wrap-up zaterdag “Build with WordPress”!

Na een geslaagde after-party (hieronder een deel van uw organisatie als bescheiden bewijs) starten we om 10 uur met de eerste presentatie.

AMAZING WORDCAMP TEAM, SO FUCKING PROUD <3

A photo posted by Bas van der Lans (@delans) on

Keynote #1: Trends in Online Payments – David de Boer

David de Boer WordCamp Nederland

Binnenkort zijn tools voor automatische incasso en herhaal-betalingen toegankelijk voor iedere ondernemer die WordPress gebruikt. Waarom aan de slag gaan met recurring payments? Hoe doe je dat en hoe gaat het de wereld veranderen?

Voorspelbare omzet en betere forcastings-mogelijkheid

Heb je recurring omzet? Dan is omzet – of het minimum daaraan – gemakkelijker te voorspellen. Stabiele recurring omzet maakt het bijvoorbeeld veel makkelijker om een hypotheek te krijgen. Minder stress.

Als je veel stress hebt, wordt je DNA korter. Daarna splitst het, wordt je sneller ouder en ga je sneller dood. Kort door de bocht stelt David dus:

“Voorspelbare omzet resulteert in minder stress. Recurring Payments make you live longer!” – David de Boer

Tijd om daarmee aan de slag te gaan dus ;-).

“Als je de eerste in je markt bent die recurring payments implementeert kan dat je concurrentievoordeel opleveren.” – David de Boer

Lager risico – dit is een groot voordeel voor de consument: Netflix voor 144 euro per jaar durven veel minder mensen aan. Voor 10 euro per maand kan je het ‘risico’ nemen: het kost evenveel als een bezoekje aan de film.

Convenience – Q: Wat vind je leuk aan Adobe’s nieuwe model? A: Ik hoef niet meer over een (grote) betaling na te denken. Voorwaarde is dat – wat je ook verkoopt – het een goede propositie moet zijn, continu waarde toevoegen.

Recurring Payments in WordPress en WooCommerce, hoe krijg je dat voor elkaar?

Recurring Payments in WooCommerce: Hoe krijg je het voor elkaar?

  1. Het moet gemakkelijk zijn voor de ontvangen
  2. Het moet gemakkelijk zijn voor de consument

Zelf aan de slag met recurring payments?

  1. Mollie publiceert binnenkort met Van Ons de WooCommerce Subscriptions plugin waarmee SEPA-incasso’s mogelijk worden!
  2. Paytium – het bedrijf van David zelf – lanceerde deze ochtend een plugin voor simpele subscriptions in WordPress. Bekijk ‘m hier!

Let op: A “wet” signature is enough, for now … banken gaan akkoord met incasseren op basis van een online handtekening. Juridisch is het niet waterdicht, echter durven partijen zoals KPN en Eneco dit ook aan.

Keynote #2: Shop SEO – Michiel Heijmans

Michiel Heijmans WordCamp Nederland

Michiel werkt bij Yoast, de makers van WordPress SEO. Na het interview met hem op de WordCamp website hier de take-outs van zijn presentatie!

UX

  • Call-to-Action – zorg dat de call-to-action om te kopen er goed uit naar voren komt
  • Search – meer dan 20 producten? Biedt op elke pagina van je shop een duidelijke search aan.
  • Afbeeldingen – zorg dat er geen ruimte voor eigen interpretatie is: hoe groot is het product? Hoe ziet het er vanaf alle kanten uit?
  • Beschikbaarheid – geef informatie over “14 mensen bekijken nu dit product” “Nog 1 product beschikbaar” of “Voor 23:59 besteld, morgen heb je het in huis”

SEO

  • Titel – Zorg voor een goede productnaam- deze is zichtbaar in Google!
  • Description – Zorg voor een goede description – deze is zichtbaar in Google!
  • Schema.org/Product – vertel Google in je code wat je producten, prijzen en voorraad zijn!
  • Implementeer OpenGraph – zorg voor Twitter cards en andere informatie die door zoekmachines gelezen kan worden

Mobile

Negeer mobiel niet. Google liet van de week weten dat ze gaan werken met een losse indexen voor mobiel en desktop!

  • Button hit area – zorg dat je knoppen gemakkelijk in te drukken zijn.
  • Sliders eruit – Geen sliders of andere complexiteit, hoe het zo simpel mogelijk.

Q: Twee losse indexen in Google: wat vind je daarvan? 

A: De impact weet Michiel nog niet, dat merk je pas na een paar weken. Alleen op mobiel focussen is geen optie, Yoast.com bijvoorbeeld heeft 90% desktop bezoekers. Mobile-first gaat niet altijd op!

Q: A/B-testen op Yoast.com – hoe doen jullie dat? 

A: Manier één: beide dingen een week proberen. Op Yoast lopen momenteel geen A/B-tests. Favoriete tool van Michiel voor optimalisatie en A/B testen is Convert.com.

Talk: Enhance your WordPress development with Twig and Clarkson – Jaime Martínez

Bekijk hier de talk over de ‘Clarkson Core’ plugin. Deze plugin maakt het mogelijk om Twig in te zetten binnen een WordPress project. Check hier de presentatie.

Talk: WordPress & Salesforce (or your choice of CRM) – Jeffrey Visser

Jeffrey is Manager Operations bij Van Ons. Hij verpakt 3 jaar ervaring met platforms en complexe koppelingen in een presentatie: in dit geval WordPress platforms op basis van Salesforce!

In een case liet hij zien wat mogelijk is als je WordPress en Salesforce koppelt!

Note: Slides met screenshots van de back-office volgen.

Talk: How you drive away your website visitors unintentionally – Hieke van Hoogdalem

“Praat niet over klanten of bezoekers, praat over fans!” – Hielke van Hoogdalem

Talk: More Results From Mobile and Tablet Visitors – Theo van der Zee

As the founder of ConversionReview, Theo van der Zee helps organizations to improve their websites through website reviews, training, coaching and A/B testing. Theo is a psychologist, keynote speaker and profound lover of beaches.

 

Talk: Communicating with Internet of Things – Peter Martin

Aandacht voor the Internet of Things op WordCamp Nederland.

Talk: Verleid het brein – Evert Semeijn

Dr. Evert Semeijn is neuropsycholoog. Hij vertelt over drie onderdelen van de hersenen en gaat in op culturele kenmerken.

“Culturele kenmerken zijn de software van ons brein.” – Evert Semeijn

 

De presentatie ‘Verleid je brein’ en aantekeningen – dat zijn er nogal wat – vind je hier:

Talk:

 

Talk: Stop selling Websites, Start Selling Value – Laurant Maillard

Voor een klant is een website altijd een investering. Hoe kies je jouw juiste klant?

Strategie – past deze klant bij jou?

  • The Problem
  • The Solution
  • The Culture
  • The Best Client
  • The Niche

Attract

  • 10 x 10 – Vraag de klant om 10 onderwerpen waar ‘ie de hele dag over kan praten.
  • Laurant gebruikt CoSchedule om sociale berichten te coördineren en publiceren.

Convert

Speel met landingspagina’s en zorg dat je niet afhankelijk bent van developers voor het spelen met landingspagina’s.

“De flexibiliteit die je voor landingspagina’s nodig hebt is heel anders dan die je nog hebt over je hele website. Daar code je niet tegenop.” – Laurent Maillard

Laurent gebruikt hiervoor Beaver Builder.

More traffic + more leads + more customers = more revenue

Van Stranger naar Visitors naar Leads naar Clients.

Talk: Succesvolle WooCommerce cases – Robert van Eekhout

Robert is oprichter van Van Ons. In deze talk presenteert hij best-practices voor grote WooCommerce cases. Hier de aantal high-lights:

  • Personaliseer! – Als je een klant zelf invloed geeft op het ontwerp, dan houdt hij / zij meer van het product. Klant Joolz heeft ervoor gekozen de bar te laten graveren met
  • Belofte in beeld – Hou de belofte altijd in beeld, in ELKE stap van het aankoopproces.
  • Expert opinies vs customer opinies – voor Joolz werken klant-opinies beter dan expert opinies. Ze komen terug op verschillende pagina’s op de site.
  • Hou development simpel – Joolz werkt met verschillende WordPress instances per taal, dit – in combinatie met goede deploy-tools – houdt development beheersbaar!
  • Social – de share-knoppen zijn verwijderd, dit zorgde voor het weglekken van bezoekers (en aandacht).

Wil je de presentatie van Robert over grote WooCommerce cases ontvangen? Je kan ‘m hier aanvragen! 

Talk: Faster is better! (and also cheaper, and more scalable) – Hristo Pandjarov

Hristo is de “WordPress guy” bij SiteGround. Hij werkt hier acht jaar en heeft verschillende posities bekleed: o.a. en support, marketing.

De beste gratis tool om je website-snelheid te meten?

  • GTmetrix – voor PageSpeed, YSlow, een goede waterfall en meer in één scan.

Analyseer je cijfers, ook als je zeker weet dat het resultaat je in eerste instantie zal tegenvallen!

“Als je de snelheid van je website met 20% verbetert voelt het voor een gebruiker als significant sneller.” – Evert Semeijn

Beste hosting setup voor snel WordPress volgens Hristo: 

  • PHP7 / HHVM / NGINX / Varnish / MemCached / Redis

Tot slot over WordCamp Nederland 2016

It’s a wrap! Uitverkocht WordCamp Nederland 2016 zit erop. Drie dagen bomvol talks, inspiratie, vette goodies en nieuwe contacten.

Hier 7 redenen waarom WordCamp Nederland AWESOME was en 6 tactieken om na te genieten!

Waarom wij – als organisatie – WordCamp Nederland 2016 AWESOME vinden: 

  • De drukst bezochte contributor day ooit – meer dan 100 mensen – tijdens een WordCamp Nederland
  • Ruim 50% meer bezoekers dan WordCamp Nederland 2015
  • Meer vrijwilligers, sprekers en aanmeldingen daarvoor dan ooit
  • Onze nieuwe locatie in de Jaarbeurs Utrecht
  • Publicaties in onder andere Webdesigner Magazine
  • Eerste Nederlandse WordCamp met doventolk (meegebracht door één van onze bezoekers)
  • Praktisch uitverkocht nog voordat de eerste spreker bekend was gemaakt

Nagenieten kan onder andere met:

Waaraan later vast nog toegevoegd worden:

  • Video’s van (bijna) alle presentaties op WordPress.tv (volgen naar verwachting later deze maand)
  • After-movie

Aan alle bezoekers, sprekers, vrijwilligers en sponsoren: dank voor jouw bezoek en bijdrage aan WordCamp Nederland 2016!

Organisatie WordCamp Nederland

Barry Kooij
Bas van der Lans
Luc Princen
Marcel Bootsman
Remkus de Vries
Taco Verdonschot
Wendy Weel

Lees ook: wrap-up zaterdag “Build with WordPress”!

WordCamp Nederland 2016 has grown a whopping 68% since last years edition. How did the organizing team realize this?

Marcel Bootsman, lead organizer, schreef er een stuk over op zijn site!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *