Handvatten voor WooCommerce Optimalisatie

WooCommerce is volwassen geworden getuige de noemenswaardige cases, ook in Nederland. Hiervoor heb je gelezen over de werkwijze om risico-arm in optimalisatie te investeren. Door in een vast ritme te werken ben je concurrentie structureel voor én verras en verleid je je klanten en ambassadeurs keer op keer.

Dit deel van de WooCommerce Optimalisatie Guide bevat 9 Idee-richtingen om mee aan de slag te gaan voor optimalisatie van jouw WooCommerce platform die verder gaan dan ‘snelheid is belangrijk’ of ‘zorg dat je platform goed werkt op mobiel’.

  1. Maak een tool
  2. Integreer content & social superslim
  3. Internationaal uitrollen zonder WPML

Komen ze!

#1 Maak een tool

Content en commerce, nergens gaan ze zo lekker samen als binnen WooCommerce. Bovendien is dit vaak goedkoper in WooCommerce dan in welk platform dan ook én is er al een sh*tload aan opties in de vorm van premium plugins beschikbaar.

Denk aan Wensenlijstjes, Calculators, Wizards en Configurators.
Zorg dat de bezoeker al bezig kan zijn met jouw product nog vóórdat een aankoop plaatsvindt.

In dienstverlening kan je denken aan offerte-calculators, in e-Commerce kan je denken aan configurators waarmee de bezoeker zelf zijn product of mand met producten slim kan samenstellen. Bekijk eens de configurator van Joolz of de customizer van WoodWatch:

Leent je product zich niet voor een configurator? Geen probleem, ga dan voor een tool die jouw klant helpt de juiste keuze te maken. Een perfect voorbeeld hiervan vind ik de calorie-behoefte calculator op WooCommerce shop Clean Nutrition. Je beantwoord een aantal eenvoudige vragen en krijgt op basis daarvan je

De bezoeker geeft een heel klein commitment (namelijk het invullen van gegevens) en krijgt – als beloning – de producten voorgeschoteld die aansluiten bij de ingevuld waarden. De eerste stap in de verkoopstraat is gezet!

Welke tool(s) bedenk jij voor jouw e-Commerce platform?

#2 Integreer content & social slim

WordPress is en blijft koning in content. Daarnaast is het gemakkelijk om in een WordPress / WooCommerce omgeving sociale kanalen te embedden. Daarin kan je heel veel verder gaan dan deel-knoppen. Schoolvoorbeeld vind ik WoodWatch. Zij verweven foto’s van fans als social proof door de gehele WooCommerce shop:

Denk ook aan interactieve content zoals een quiz, wizard of vragenlijst die helpt bij productkeuze of demand voor jouw product als resultaat hebben.

Bedenk je dat 99% van zijn of haar tijd een potentiële koper NIET op jouw website is. Overweeg om de tools die je ontwikkelt niet alleen óp je site te laten werken maar juist ook embeddable zijn.

Zorg er dus voor dat de tools die je hebt gemaakt – zoals je configurator of calculator – weer ingesloten kunnen worden in andere blogs en sites.

Hoe gaaf als je op een baby-blog zelf – onderaan een artikel over kinderwagens – zélf je kinderwagen samen kan stellen!

Hier kan je overigens nog verder in gaan. Wordt jouw product in meerdere landen gedistribueerd? Een goede interactieve catalogus kan een fantastische tool / service zijn voor je distributeurs (business to business).

Meer content of tool-inspiratie nodig? Scroll door naar ‘Content? Go KuLT!’ voor meer over content.

#3 Internationaal uitrollen zonder WPML

Sleutel van een schaalbare site is: alles lichtgewicht houden.

WordPress is en blijft je beste vriend als je haar lightweight houdt. Vermijd vertaalplugin WPML. Met een set slimme tools kun je prima uit de voeten met een WordPress-install per land. Belangrijke data zoals media en specificaties van producten deel je tussen verschillende shops door te werken met een master-shop en slave-shops. Op basis van SKU’s synchroniseer je data tussen de shops.

Met een losse WordPress-instance per shop hou je de shops snel (zonder gedoe vaak veel sneller dan Magento-shops), extreem gebruiksvriendelijk per land én kan je SEO-optimalisatie per land doen, met onder andere de tools van Yoast.

Daarnaast is het – als je internationale marketing decentraal plaatsvindt – gemakkelijk om toegang, acties en nieuws per land apart te regelen.

Weer een stap verder: als je je platform flexibel en lichtgewicht indeelt, dan is het gemakkelijk je techniek te hergebruiken voor andere projecten. Handig als je er meer dan één shop op nahoudt!

Het is een open deur maar een langzame site is een enorme conversie-killer.

Door te werken met losse sites per land (of taal, of valuta) hou je WooCommerce al een stuk meer lichtgewicht en gemakkelijker te optimaliseren op snelheid.

Ten overvloede: blijf snelheid ook goed testen op mobiel. Voelt alles lekker aan?

Meer lezen over WordPress slim uitbreiden naar meerdere landen lees je in artikel WordPress Multi Country.

Overstappen naar WooCommerce?

Gebruik je momenteel nog geen WooCommerce maar overweeg je over te stappen vanaf een ander platform zoals Magento, Shopify of Lightspeed? Ieder platform heeft zijn voor en nadelen.

De top drie redenen die wij horen voor overstap naar Magento:

  1. Ik wil slim gebruik gaan maken van content marketing, social en andere marketing tools zonder met twee platforms te hoeven werken.
  2. Magento 2 vind ik het komende jaar nog te spannend en ik wil niet investeren in mijn Magento 1-shop en bij Lightspeed en Shopify kon ik de basis snel neerzetten maar zit ik vast nu ik een niet-standaard wens heb.
  3. Ik wil mijn SEO goed op orde krijgen.

Ons advies: kies voor open source software met wereldwijd een grote community, zoals Magento of WooCommerce. Alleen dan ben je flexibel (letterlijk alles is mogelijk) én betaal je geen hoge licentiekosten.

Afhankelijk van complexiteit kies je voor Magento (als je 2.000 plus producten met veel variaties hebt en een recht-toe-recht-aan webshop bent) of voor WooCommerce (als content een belangrijke rol speelt en je als marketeer vrijheid belangrijk vindt).

Als je overstapt, werk dan volgens de Digitale Slagkracht Methode en zorg dat er extra aandacht is voor:

  • Overzetten URL’s (zorg dat jouw reputatie in de zoekmachines in tact blijft).
  • Overzetten klant-data (is dit wenselijk? Zo niet, dan scheelt het een hoop hoofdpijn!).
  • Heb je een shop in meerdere landen? Lanceer (of stap over) land voor land. Zo haal je het spannende er vanaf!

Succes met optimalisatie van jouw WooCommerce platform!

Bas van der Lans

Wil je serieus aan de slag met optimalisatie? Download in dat geval de WooCommerce Optimalisatie Guide. Deze bespreekt de volgende handvatten:

  1. Maak een tool
  2. Integreer content & social superslim
  3. Internationaal uitrollen zonder WPML
  4. Optimaliseer je Customer Journeys
  5. Hou je WordPress Dashboard KISS
  6. WordPress en Data
  7. Content? Go KuLT
  8. Ontdek Automatische Incasso’s
  9. Start samenwerking altijd met een Proefopdracht

Download ‘m hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *