De toekomst van eCommerce en donaties met Automatische Incasso!

Automatische incasso in eCommerce, wat kan je ermee? Die vraag onderzoeken we met meer en meer opdrachtgevers. Wat als een eerste betaling – bijvoorbeeld met iDEAL of Mister Cash – een machtiging is om periodiek of niet-periodiek af te schrijven. Dan valideer je het IBAN (probleem 1) en neem je drempels tot een vervolgbetaling weg (probleem 2). Wauw! En vanaf dan kan je incasseren. Periodiek – bijvoorbeeld een bedrag per maand – maar – minimaal zo interessant – per gelegenheid. Automatische incasso’s zijn toegankelijker dan ooit. Retentie door middel van Automatische incasso, een overzicht van mogelijkheden voor eCommerce en donaties!

In Nederland zijn we altijd bang voor automatische incasso’s geweest. Daarnaast was het technisch regelen van automatische incasso’s altijd tijdsintensief en dus zeer kostbaar werk.

Dit verandert razendsnel:

  1. ook Nederlanders wennen aan periodieke betalingen (zeker als dit het mogelijk maakt short-term risico-vrij met een duur of gaaf product aan de slag te gaan);
  2. Betaalproviders (PSP’s) zoals Mollie, Stripe en Buckaroo investeren in infrastructuren waarmee iedere serieuze ondernemer met automatische incasso’s aan de slag kan. Wauw!

De mogelijkheden zijn mind-blowing.

We hebben het geluk dat we:

  1. een aantal opdrachtgevers hebben die hier graag samen met ons mee experimenteren;
  2. zelf door betrokkenheid bij een start-up veel met incasso’s gedaan hebben vlak na introductie SEPA (pijnlijk proces, ongelooflijk) én …
  3. met PSP Mollie de automatische incasso voor WordPress module geschreven hebben.

Genoeg ervaring in huis om de State of Automatische Incasso voor Ondernemers met je te delen dus!

Dit artikel kent de volgende hoofdstukken:

Veel leesplezier en succes met het vormen van jouw automatische incasso visie en strategie!

Automatisch Incasso: de subscription economy

Abonnementen aanbieden is een slimme zet voor ondernemers. Het verlaagt de drempel voor consumenten om een product of dienst herhaaldelijk af te nemen. Alleen de eerste keer geef je betaalgegevens in en verifieer je deze.

Volgende afschrijvingen gaan vanzelf, zonder extra handelingen. Maar hoe soepel herhaal-betalingen ook lopen aan de voorkant, aan de achterkant zijn ze complex. Bankgegevens zijn fraudegevoelig, waardoor veilig betalen vaak op dure, complexe en ondoorzichtige structuren leunt. Dit maakte automatische periodieke afschrijvingen tot nu toe geen lucratieve zaak voor ondernemers.

Belangrijke drijver van de subscription economy is dat implementeren van automatische incasso doorgaans minimaal tienduizenden euro’s kostte. PSP’s hebben automatisch incasso toegankelijker gemaakt door het contractproces te vereenvoudigen en goede API’s beschikbaar te stellen.

Welkom in de subscriptie economie.

Een voorbeelden en drie toepassingen ter illustratie!

Voorbeeld: Netflix.

Eerst doe je een betaling, van je eerste termijn óf een paar cent. Beide opties heeft Netflix getest. Deze eerste betaling is óf je eerste termijn óf slechts een verificatie-betaling van een paar cent.

Daarna wordt maandelijks een bedrag afgeschreven. Dit maakt de dienst toegankelijk voor veel meer mensen dan wanneer je het alleen voor bijv. 120 euro per jaar aanbiedt.

Netflix voorbeeld Automatische Incasso.
Netflix voorbeeld Automatische Incasso: verificatie-betaling van 1 eurocent.

Toepassing #1: Automatische Incasso’s voor donatie websites goede doelen

Simpelste vorm van automatische incasso is het jaarlijkse of maandelijkse abonnement. Zoals je aangesmeerd/boden wordt voor de supermarkt.

Goede doelen trekken wat ze doen echter steeds vaker uit elkaar in losse projecten. Zo kan de gever bepalen waar de donatie terechtkomt. Welke toepassingen van automatische incasso kan je hier bedenken?

Toepassing #2: Automatische Incasso’s voor eCommerce

Naast iDEAL kan je afrekenen met automatische incasso. In eCommerce – zeker als het om fysieke producten gaat – kan dit een risico zijn omdat kopers gemakkelijk kunnen storneren. Je hebt hier dus een goede back-office voor nodig.

Welke toepassingen van automatische incasso zijn hier te bedenken?

Toepassing #3: (BONUS) Automatische Incasso’s voor ondernemers

Je hele facturatie opzetten vanuit een WordPress-installatie? Het klinkt als toekomstmuziek, maar met de Automatische Incasso module van Mollie in combinatie met WooCommerce Subscriptions zet je het in enkele dagen op. Leuk!

Ook deze toepassing komt aan bod later in het artikel.

Periodiek Automatische Incasso versus incidentele Automatische Incasso

Netflix is periodiek. Geven aan een goed doel kan ook periodiek zijn. Bijvoorbeeld 10 euro per maand of 50 euro per jaar.

Experimenteer met automatische incasso. Ik krijg de vraag steeds vaker. Maak retentie er makkelijker dan ooit mee!

Voorbeeld incidentele retentie met Automatisch Incasso #1: Bedankt voor je bestelling! Wil je voor 10 euro extra ook dit hebben? We schrijven het dan af van het bij ons bekende rekeningnummer.

Voorbeeld incidentele retentie met Automatisch Incasso #2: Je hebt ooit X gesponsord. Klik hier om met één muisklik ook Y te sponsoren!

Voorbeeld incidentele retentie met Automatische Incasso #3: Ingelogde gebruikers die al eens besteld hebben kunnen met één klik dingen kopen. IBAN en klantgegevens zijn immers al bekend.

De mogelijkheden vind ik mindblowing!

Deze mogelijkheden wordt nog niet veel toegepast. Wat kan incidentele automatisch incasso voor herhaalaankoop in jouw bedrijf betekenen?

Automatische Incasso mét of zonder iDEAL of Mister Cash?

Betalingen met iDEAL zijn praktisch onomkeerbaar. Daarnaast kom je veel te weten over de afzender: tenaamstelling én IBAN, je weet vervolgens zeker dat het rekeningnummer bestaat en actief is.

Incasseren na een iDEAL betaling is dus veiliger dan incasseren zonder eerder een iDEAL-betaling ontvangen te hebben. Je weet zeker dat de besteller toegang heeft tot de rekening die gekoppeld is aan de bestelling. Vervelende situaties waarbij bijvoorbeeld andermans IBAN opgegeven wordt, voorkom je zo.

Een iDEAL-betaling heeft in veel gevallen een hogere drempel dan een Automatische Incasso – je moet er immers een internet bankieren app, telefoon of random reader bij gebruiken. Het heeft echter als voordeel dat je je besteller identificeert en valideert.

Automatische Incasso via een SEPA contract bij je bank of een Payment Service Provider?

Een automatische incasso SEPA-contract verkrijgen bij je bank is geen leuk werk. Banken zijn doorgaans zéér streng en conservatief. Bovendien wordt het bedrag dat je kan incasseren per maand – vermenigvuldigd maal ongeveer twee – gezien als lening (daar de consument kan storneren gedurende 58 dagen). Hiervoor kan je bank je om garanties vragen.

Gelukkig zijn er PSP’s zoals Mollie, Buckaroo en Stripe.

Beiden scenarios op een rij: een contract bij een bank en een contract bij je Payment Service Provider. Let wel op: ook je PSP zal eisen stellen aan de mogelijkheid SEPA-incasso’s te doen. Echter: doorgaans minder streng dan je bank.

AutomatischE incasso contract: hoe kom ik eraan?

Een automatisch incasso contract krijgen bij een bank. Voor één van onze start-ups heeft dit mij zó ongelooflijk veel grijze haren opgeleverd.

Onder andere omdat:

  1. Een bank ziet een incasso-contract als lening: daar in veel gevallen 58 dagen gestorneerd kan worden, is het grofweg een lening van twee keer het maximaal te incasseren bedrag per maand.
  2. Een contract kent verschillende parameters: het maximale bedrag per incasso, het maximale bedrag per batch, het maximale aantal batches dat je per maand mag indienen en het maximale bedrag per maand.

Gelukkig zijn er tegenwoordig Payment Service Providers die dit zeer toegankelijk hebben gemaakt. Mollie bijvoorbeeld!

Je betaalt er GEEN fee per maand en een laag bedrag per incasso. Bovendien hebben ze als eerste PSP écht hun plugins op orde (die voor WordPress WooCommerce heeft Van Ons met Mollie ontwikkeld).

Automatische Incasso via PSP

Verschillende PSP’s bieden automatische incasso en iDEAL met goede API’s. Enkele partijen bieden ook al plugins of modules om deze basaal te koppelen met je webshop software.

  • Mollie
  • Buckaroo
  • Stripe

Mogelijkheden zoals besproken in dit artikel zijn via bijna alle PSP API’s mogelijk, maar via geen van de PSP’s zonder maatwerk.

Risico’s van Automatische Incasso’s

Storneren, storneren, storneren. Incasso’s kunnen tot 58 dagen na incasso zeer eenvoudig gestorneerd worden.

Je hebt een stevige back-office nodig om 100% van je te incasseren geld te bemachtigen. Bij fysieke producten en levering daarvan is dit een groter risico dan bij digitale producten of donaties.

Consument heeft heel veel macht. Er kan tot 58 dagen na betaling met één muisklik gestorneerd worden. B2B is dit minder het geval.

Werk je niet met een iDEAL-betaling voordat je automatische incasso’s doet? Dan kan het ook dat een verkeerd IBAN of andermans IBAN opgegeven wordt. Of een IBAN correct is kan je “uitrekenen” (er is een formule waarmee je kan berekenen of een IBAN correct opgebouwd is), maar dit betekent nog niet dat het IBAN actief is of voldoende saldo heeft voor jouw incasso.

Hou bij het ontwerpen van jouw automatische incasso visie en strategie de risico’s op je netvlies.

Oplossing #1: Automatische Incasso voor eCommerce

Hier zijn twee smaakjes in: iets als abonnement verkopen, zoals Netflix maar bijvoorbeeld ook Gerrard St. doet: kwalitatief uitstekende koptelefoons voor een laag bedrag per maand.

Andere smaak is – zoals geschreven – incidenteel automatische incasso.

Bij het afrekenen vraag je aan de consument – als zijn gegevens zoals IBAN en machtiging bij jou bekend zijn – of deze per automatische incasso wilt betalen.

Hierop zijn heel veel slimme variaties te bedenken:

  • Een nieuwsbrief met producten erin met “Koop dit product met één klik” of – ook gaaf – de volgende:
  • Ná een bestelling maar vóórdat je een bestelling inpakt: “Bestel product X Y en Z voordat je zojuist gedane bestelling verzonden is en betaal géén verzendkosten!” – je kunt de producten immers met de andere bestelling meesturen én je kunt het bedrag direct afschrijven van het IBAN dat bij jou bekend is door de zojuist of eerder gedane iDEAL-betaling. Wauw!

Let op: automatische incasso is veel makkelijker omkeerbaar dan een betaling per iDEAL. Ondanks het voordeel – frictieloos betalen voor de consument – is het is dus een risico om fysieke producten te leveren als de consument de betaling met één muisklik vanuit zijn internetbankieren teniet kan doen.

Automatisch incasso: frictieloze eCommerce.

Oplossing #2: Automatische Incasso voor donatie website

Denk goede doelen, denk politieke partijen. Niet producten met een vaste prijs maar donatie-mogelijkheden en aanleidingen daartoe staan centraal.

Trend bij politieke partijen én goede doelen zijn het uiteen trekken van het hoofddoel in kleine stukken – projecten. Reden is – net als bij crowdfunding – dat de consument graag gericht geld kan plaatsen in plaats van alle inleg op één hoop te zien verdwijnen.

In de praktijk kan het er als volgt uitzien:

  1. Bezoeker A doneert aan een specifiek doel X en rekent af met iDEAL;
  2. Er komt een nieuw doel dat lijkt op specifiek doel Y;
  3. Het goede doel mailt Bezoeker A met de vraag ook aan project Y te geven. Dit kan met één muisklik, alle gegevens van de machtiging (met tenaamstelling en IBAN) zijn immers afgegeven.

Automatische Incasso implementeren?

Een contract voor automatische incasso via jouw bank is doorgaans een vervelend traject. Gelukkig zijn er in Nederland innovatieve Payment Service Provider die je snel, betaalbaar en betrouwbaar toegang geven tot automatische incasso. Dit doen Mollie en Buckaroo. Je hebt hiervoor dan jouw bank niet nodig.

Waar implementatie van automatische incasso vroeger tonnen kostte (of minimaal tienduizenden euro’s) kan je nu voor een fractie aan de slag!

Hier een verzameling van tools om automatische incasso te implementeren per platform (deze vul ik continu aan, mis ik er één, zet ‘m dan in de comments)!

Waar implementatie van Automatische Incasso vroeger tonnen kostte kan je nu voor een fractie aan de slag!

Stappen om Automatische Incasso te implementeren:

  1. Sluit een contract af bij jouw Payment Service Provider om te incasseren: Mollie of Buckaroo
  2. Maak jouw site of shop geschikt voor Automatische Incasso met bestaande tools of maatwerk
  3. Implementeer en executeer jouw Automatische Incasso visie!
  4. Meet en verbeter continu!

Automatische Incasso in WooCommerce

Hiervoor hebben we een standaard module gemaakt in WooCommerce samen met Payment Service Provider Mollie. Deze integreert met WooCommerce Subscriptions. Hiermee kan je periodieke betalingen doen.

Steeds meer Payment Service Providers bieden mogelijkheden voor.

Met Mollie schrijven we geschiedenis. Voor WooCommerce Subscriptions – de module om periodieke orders mee te plaatsen – ontwikkelde we de integratie met de Mollie Recurring API. Het opzetten van een incasso shop met automatisch incasso is eenvoudiger dan ooit.

Met maatwerk experimenteer je voor fluctuerende bedragen en perioden.

Automatische Incasso in WordPress

Voor andere integraties, bijvoorbeeld met variërende bedragen en perioden kan je op maat ontwikkelen voor jouw situatie. Denk aan slimme integraties met Gravity Forms – zij hebben goed over eCommerce nagedacht – of andere WordPress formulieren tools.

Automatische incasso’s kunnen gedaan worden met een PSP of via Exact Online (waarin je weer kan werken met je eigen bank).

Automatische Incasso in MailChimp of ander mailprogramma (CONCEPT)

Guess what! Als je slim implementeert kan je URL’s maken waarmee gebruikers automatisch inloggen. Aan een account binnen de site kan je een machtiging koppelen (of je nu WordPress gebruikt, Magento of een ander platform). Zo kan je – theoretisch – in één muisklik een betaling laten verrichten.

Lees ook: “Automatische Incasso’s in Gravity Forms” op ConnectPush

Automatische Incasso in Magento 2

Ook hiervoor zijn bouwstenen in de maak. Mogelijkheden ontdekken?

Losse modules die interessant zijn zijn:

  • Inloggen via een URL met parameters
  • Integratie met betaalmethode SEPA Incasso’s (via PSP Mollie, Stripe of Buckaroo)

Automatische Incasso vanuit Exact Online

Ook Exact Online kan je briefen om Automatische Incasso te executeren. Vanuit Gravity Forms komt formulier-input als relatie en bijhorende order of abonnement in Exact Online.

Kan, dit doen we onder andere voor politieke partijen. Deze werken mét of zonder eerste iDEAL-betaling. Vanuit een formulieren-tool – zoals Gravity Forms in WordPress – wordt een abonnement aangemaakt in Exact Online.

Automatische Incasso’s: tot slot!

Het Automatische Incasso kan je business radicaal veranderen. Voor beginnende, maar juist voor bestaande concepten. Nederland begint er klaar voor te zijn. Verras je achterban door producten toegankelijk te maken, maak retentie leuk. Of bereik een nieuwe achterban door producten toegankelijk te maken voor nieuwe doelgroepen.

Praktische tip: begin klein! Start met bestaande bouwstenen en bouw van daaruit je Automatische Incasso strategie uit.

Een periodieke automatische incasso starten is makkelijk. Opzeggen is ook relatief eenvoudig. Wijzigen of pauzeren zijn processen die complexer zijn. Deze processen kan je óf in één keer mee-ontwikkelen – dit is vaak kostbaar – óf in eerste instantie handmatige processen houden. Laat in het laatste geval wijzigingen doorgeven per telefoon of contactformulier en handel ze handmatig af. In de validatie-fase is dit vaak afdoende!

“Mind you! Maak steengoed communiceren onderdeel van je automatische incasso strategie!”

P.S.: legal-wise is het automatische incasso nogal eens aan verandering onderhevig.

P.S. 2: Communiceer ongelooflijk eerlijk over incasso’s. Geld ligt – zeker ook bij de Nederlandse consument – gevoelig. Fouten worden nauwelijks geaccepteerd. Niemand houdt van onverwachte afschrijvingen en de bank bestraft je – terecht – voor het doen van onterechte incasso’s. Mind you! Maak steengoed communiceren onderdeel van je automatische incasso strategie!

2 thoughts on “De toekomst van eCommerce en donaties met Automatische Incasso!

  1. Kees schreef:

    Hoi bas, ken je paymentgenes? Zitten bij ons op de verdieping.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *